h1

Hjemmeskole frem for folkeskole?

januar 13, 2007

I USA er hjemmeskole (homeschooling) populært og i stigende grad. Forældrene – evt. med lidt input fra freelance “lærere” – står altså selv for at undervise deres børn.

Forældrene gør det bla. fordi de er bange for det potentielt dårlige miljø deres børn udsættes for i skolen. Desuden er de ganske enkelt usikre på, om deres børn lærer nok i den læringsfabrik, som skolen (desværre) har udviklet sig til at være.

Som det siges på bloggen Learning Circuits, så er det konventionelle skolesystem præget af masseproduktion og manglende evne til at tilpasse sig omgivelsernes krav. Skolerne fungerer som de gammeldags samlebånd i industrien. Dette system er fortrinligt til at udklække konformister, som vil fungere godt i rutineprægede fabriksjob eller i rigide virksomhedshierarkier. Men systemet egner sig ikke til den nye økonomi, som kræver innovative og selvstændigt tænkende mennesker.

Er hjemmeskole også en farbar vej her i Danmark?

Tør vi håbe på at den kreative – og legende – skole som model vil vinde indpas via politikernes og skoleledernes “kloge og kreative” indsats?

Har du et bud på, hvordan kreativ læring får en bedre plads i folkeskolesystemet – og hele vejen videre frem i uddannelsesystemet – så giv gerne et lille pip her på bloggen …

One comment

  1. Interessant side, I har her. jegvil blot gøre opmærksom på, at vi allerede er nogle få, der hjemmeunderviser – af lyst. Se fx mere på hjemmeundervisning.dk . Hvorda ndet foregår hjemme hos os, kan I få et lille indkig i på http://www.hjemmeskolen.blogspot.com

    venlig hilsen Ane Lundby



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: