h1

Afskaf karaktergivning og hjemmearbejde

februar 12, 2007

På denne blog har der i den seneste tid været en stor interesse for indlæg om “Den Legende Skole”.

Det er glædeligt. For den legende skole burde blive rollemodel for alle “skoler” – lige fra vuggestuer og børnehaver til universiteter og handelshøjskoler.

Så ville vi nemlig skabe grundlaget for det lærende samfund. Så behøver politikere og virksomheder ikke kun snakke om innovation og kreativitet, som dét, vi skal overleve på i fremtiden – så ville de rent faktisk kunne realisere visionen…

To konkrete og ganske radikale strategier til at skabe et legende og lærende skolesystem er:

(1) Afskaf det “pligtige” hjemmearbejde, der kun har ganske ringe effekt – specielt i de første år i skolen og især når det bliver en pligt (I SKAL læse xx til i morgen …).

Sæt i stedet for fokus på at stimulere elevernes/de studerendes egen-motivation for at blive klogere på den verden, de er den del af, og som de senere skal være med til at føre videre. Læring handler om nysgerrighed, passion, indlevelse, lyst – ikke om tvang, snævre læseplaner og et fast pensum.

(2) Afskaf karaktererne, som dels skaber frygt for læring (“jeg må for guds skyld ikke vove for meget, for hvis det glipper, så får jeg jo bare en dårlig karkater…”). Dels skaber de usund konkurrence og manglende lyst til at dele viden (“hvis jeg fortæller Jonas, hvordan denne ligning skal “regnes ud”, så får han måske en højere karakter end mig, og så …”

Støt i stedet for den enkelte lærende i at finde sin egen vej og udnytte sit eget potentiale bedst muligt. Det kræver dialog og kvalitative evalueringsformer – ikke bare et tal. Husk på, at ikke alt, der er værd at måle, kan måles.

Som Kurtis W Dotson, Professor MacRorie, påpeger:

“The problem with the prevailing system of student assessment is that most educators and administrators today fail to see the effects grades are having on their students, supporting the statement that grades are an accurate indication of the effort a student is putting forth in class as well as that student’s academic abilities. I recently conducted a survey of fifty typical, random university students based on their entire academic careers and found that 76% of them admit that their primary motivation for trying in school was not learning, but getting good grades.”

Hvad mener du?

Og har du nogle ideer til, hvordan vi fremmer læringspotentialet i uddannelsessystemet?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: