h1

Bjørn Lomborg versus Marianne Jelved

marts 9, 2007

Marianne Jelved har i den senere tid været udsat for mange verbale angreb. Men hun har altså ikke helt mistet grebet om tingene.

I Nyhedsavisen (9. marts 2007, s. 15) citeres hun for følgende udtalelser imod Bjørn Lomborgs ensidigt økonomiske, regnestoks-fascistiske tilgang – materialiseret i form af The Copenhagen Consensus Center – til løsning af verdens problemer.

»Jeg mener ikke, at man som i Lomborgs projekt udelukkende kan tænke økonomisk. Jeg kan ikke vælge kun vælge at løse en af de otte problemer, det mener jeg ikke, man kan, og det hjælper heller ikke. Og er det økonomer, der skal diktere, hvad der er det bedste valg og ud fra hvilket grundlag? Det bedste valg er nemlig ikke altid dem, der giver flest penge retur. Hvis det var så enkelt, ville Lars Løkke Rasmussen også vide, hvor han skulle prioritere pengene i sundhedsvæsenet

Nogle gange køber man også varer, selv om de er for dyre, bare fordi de har en særlig værdi for os. Jeg vil gerne forbeholde mig retten til at gøre ting, der ikke kan betale sig. Jeg vil skide på, om noget er dyrt, hvis jeg mener, det er det rigtige at gøre menneskeligt.”

Godt gået Marianne.

Skriv et svar

