h1

Kaffeklubben på P1 overskrider budgettet

marts 20, 2007

Kaffeklubben på P1 havde man i dag besøg af Lars Kolind. Han fik mulighed for at lufte mange af sine fantastisk gode tanker og ideer til, hvordan vi skaber et bedre og mere innovativt samfund. Du kan også med stor fordel læse hans blog: kolindkuren.dk

Der var – og er – dog (mindst) én hans præsenterede tanker, som jeg synes er helt og aldeles ude i hampen. Nemlig den, at budgettering f.eks. i forbindelse med offentlige byggerier er spild af tid (og penge).

Det lalleglade argument, som også ellers ganske fornuftige MF´er for de radikale, Margrethe Vestager, var med på, går:

Hvis vi om 50 eller 100 år er glade for byggeriet, så er det lige meget, at det møder kritik nu (læs: er eklatant underbudgetteret, så det kan blive godtkendt – så må vi klare efterbevillingerne senere).

Det er ganske enkelt at spille fandango med skatterydernes penge. Og stupiditeten i den slags overforkælede udtalelser taler helt for sig selv.

Hvis Lars Kollind og Margrethe Vestager synes, at koncertsalen i den nye DR-By er så fantastisk en idé, så kunne mit forslag i samme boldgade lyde:

Send en personlig check af ganske anseeligt omfang (en af jer har da vist nok råd til det) til Kulturministeren, som så kan fylde “hullet” i DR-By budgettet ud.

Det kunne jo være, at Brian også gav en kop gratis kaffe … eller sendte en lille e-mail.

3 kommentarer

  1. Kære ukendte skribent,
    Jeg må da vist have udtrykt mig meget uklart når du kan få indtryk af at jeg ikke synes at man skal bruge tid på at lave et budget for et offentligt byggeri som DR’s koncerthus. Det beklager jeg meget, for selvfølgelig skal man da det. Men den måde både virksomheder og offentlige myndigheder normalt bydgetterer deres drift på, synes jeg ofte er spild af tid. Jeg oplever ikke nyttevirkningen ved i alle detaljer at beslutte hvordan næste års bevilling skal bruges. Tror mere på en budgettering i grovere rammer, som man så i løbet af året fylder ud. Det skaber større dynamik og fleksibilitet.
    Og så er mit indtryk at det største problem ved DR-koncertsalen ikke var dårlig budgettering, men utilstrækkelig byggestyring.


  2. Tak iøvrigt for den fine omtale af http://www.kolindkuren.dk. Jeg er glad for at få kommentarer!


  3. Kære Lars

    Tak for dine kommentarer og dit store blogging engagement …

    Jeg er bestemt heller ikke fortaler for, at man skal bruge mere tid på budgetterne end højest nødvendigt.

    Da det er dine og mine skattepenge, der bruges, når vi bygger i det offentlige, så skal der dog skarp, realistisk og målrettet budgettering (og byggestyring) til.

    Spild af penge er nu engang spild af penge. Derfor tager jeg skarpt afstand fra, at politikerne bevidst og med fuldt overlæg igangsætter offentligt byggeri på et forkert grundlag – d.v.s. godkender et budget, som de ved ikke kan overholdes i praksis.

    Jeg vil da også gerne have flotte og spændende offentlige bygninger, men kvalitet kan også købes for dyrt. Og selv om vores finansminister i et letsindigt øjeblik har udtalt, at vi (Danmark) snart kan købe hele verden, så fattes riget penge. Derfor må vi prioritere og bruge samfundskassens midler med omtanke.

    Og i den sammenhæng er jeg ret sikker på, at der er mange, der kunne finde langt bedre samfundsgavnlig anvendelse af de 1,7 milliarder kroner, som DR-byggeriet indtil videre er overskredet med …
    🙂 Klaus Jakobsen



Skriv et svar

