h1

Powerpoint hæmmer læringen

april 11, 2007

Så kom beviset på, at en stor del af den undervisning, der foregår på de højere videregående uddannelsesinstitutioner er spild af tid. I hvert fald, hvis underviseren benytter Powerpoints i overdreven grad.

Powerpoint-præsentationer med en uendelig masse tekst og en underviser, der læser al teksten fra sine Powerpoints op næsten ordret, hæmmer nemlig læringspotentialet.

Powerpoint bør i princippet kun indeholde ganske få nøgleord, som underviseren eller foredragsholderen så folder ud i verbal form på en anderledes og dyberegående måde. På den måde udfordres lytterne/de studerende. Det, der læses, er ikke det samme, som det, der siges. Og så falder hjernen så at sige ikke i søvn under forelæsningen.

I det hele taget bygger brugen af Powerpoint på en forældet pædagogisk forestilling om, at underviseren ved mest og kan fortælle eller læs(s)e sin viden ind i hovedet på tilhørerne.

Powerpoint brugt på traditionel facon har altså intet med aktiv, erfaringsbaseret og engagerende læring at gøre. Powerpoint er typisk rendyrket tankpasser-pædagogik – og den duer altså ikke. I hvert fald ikke, hvis vi ønsker reel og dybdegående læring (og ikke kun korttids, eksamens-fokuseret læring).

Læs evt. mere på DR´s hjemmeside: Videnskabeligt bevist: Powerpoint dur ikke.

One comment

  1. […] (Not So Positive) Power of Powerpoint Her er et nyt indspark i debatten om effekten af Powerpoint: Board Fires CEO Over PowerPoint. Indlægget har godt nok et par år på bagen, men det er da […]



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: