h1

Plan B … og den erfaringsbaserede lærer

maj 31, 2007

Plan B-projektet er blevet en stor succes, fordi læreren turde eksperimentere uden for det normale læringsrum. Fordi læreren troede på sin mission. Fordi læreren var åben omkring deres egen læring og udvikling. Og fordi “systemet” gav ham de ekstra ressourcer og rammer, som er nødvendige for at læring kan finde sted.

Læreren i Plan B fokuserede på de enkelte elevers forudsætninger for og erfaringer med at lære. Han udfordrede eleverne på en positiv måde. De legede sig sammen med eleverne frem til alternative måder at lære på. Og derved fik de reduceret en stor del af den frygt som de læsesvage elever havde i forhold til læring.

Læreren levede fuldt ud op til Mitchell Sakofs og David L. Burger´s poetiske bud på en “sand” erfaringsbaseret lærer:

“…True experiential educators are ministers of the Light of Understanding. They are not the sun, yet they reflect it. They are not the dark, yet they live in it. Ask yourself, what is the difference between an experiential educator and a teacher? A true experiential educator […] is one who have experienced at higher truth and is actively involved in liberating others. True experiential educators choose not to work for institutions that offer facts and skills, but work for groups that seek knowledge and wisdom.”

Lad os håbe, at vi på lærerseminarierne – og/eller andre steder – kan få uddannet flere af denne slags lærere, der kan, vil og tør frigøre sig fra den test-fikserede, firkantede, pølsefabriks-pædagogik, der desværre er alt for dominerende på de danske skoler og udannelsesinstitutioner.

PS: Steve Simpson (Professor ved University of Wisconsin-La Crosse) har skrevet en fantastisk inspirerende, men også lidt sørgelig artikel – The Risk of Freedom – hvor han fortæller om de succeser – og de nederlag – det gav ham, da han som ung, motiveret, ny lærer forsøgte at gå nye pædagogiske veje. Er du interesseret i en kopi af artiklen, så send en mail til klaus@learning-zone.dk – så sender jeg den til dig.

Kilde: Citatet ovenfor er fra artiklen: My breakfast with André: A discourse on the Intent of Experiential Educators, Mitchell Sakofs and David L. Burger, Journal of Experiential Education, Spring 1987

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: