h1

Skab læring og innovation – drop karakterhysteriet

juni 17, 2007

Der er mindst tre gode grunde til, at karaktergivning er en tvivlsom disciplin, der ikke bare er spild af tid, men heller ikke har nogen positiv effekt på noget som helst.

For det første er svært at håndtere karaktergivning objektivt, når det ikke handler om de umiddelbart målbare (mekaniske fag) som f.eks. regning – hvor enhver jo kan vurdere at 2 + 2 = 4. Derimod er næsten umuligt objektivt at vurdere om f.eks. en handelsskoleelevs idé til en reklamekampagne er dårlig, middel eller genial.

For det andet er det et udpræget omfang af snyd til eksamen. Med internettets fremkomst er det muligt at købe eller kopiere færdige skriftlige opgaver, og det er så godt som umuligt for lærer og censor at checke om eleven/studenten har kopieret eller købt sin opgave. Og vi ved jo alle, hvor meget “ulovligt stof” i dag kan gemmes på en lille mobiltelefon, en ipod eller en lommeregner …

For det tredie fremmer karakterer elevernes minimumsadfærd. De gør netop det, der skal til for at få en given karakter. De forsøger med andre ord “at regne den ud” – og skrive eller argumentere for de sysnpunkter, som de tror/ved vil give en god karakter. Kun de færreste tør eksperimentere eller gå til kanten af deres nuværende viden – eller den viden, indsigt og udsigt som lærer og censor har – simpelthen fordi de er bange for, at den læring, det giver, ikke bliver omsat (fortolket) til en god karakter.

Lad os derfor droppe karakterne og den rigide fokus på paratviden og den snævre faglighed. Lad os skabe en skole, som den Nille Juul Sørensen, associate director, Arup i London, argumenterer for i en kronik i Søndagsavisen (17. juni 2007):

“Vi skal skabe en skole, hvor vi glæder os til at komme som elever, lærere og forældre. Et sted hvor vi bevæger os i forskellige rum. Et sted hvor vi tør tage chancer og tør fejle. Hvor vi griber chancen for at påvirke verden. Hvor vi kan grine, græde, satse og være anderledes uden at blive mødt med fordomme. Et sted hvor der ikke kun er en, men mange veje til målet, og hvor målet hele tiden flytter sig … Regeringen ønsker stor paratviden. Jeg ville ønske, at vores børn [blev gjort] parate til at vide.”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: