h1

Ego-business

juli 7, 2007

I artiklen, Livet er en handel – med returkommission, offentliggjort i Jyllands-Posten den 1. juli 2007, skriver Frits Christensen usædvanlig veloplagt, ironisk, humoristisk og med en bidende skarphed om den egoisme og “noget-for-noget”-filosofi, der [desværre] breder sig overalt i det danske samfund.

Her er et eksempel på Frits´”galde”:

“Noget for noget-filosofien er også en god liberal tankegang, som store danske virksomheder som eksempelvis Novo Nordisk, Grundfos og Oticon hyldede i samhandlen med Saddam Husseins Irak. Hvad rager det også offentligheden, at de velgørende danske virksomheder tilsyneladende betalte ulovlige gebyrer uden om FN-systemet for at få nogle salgsordrer i hus.”

Og lidt senere i artiklen lyder det …:

“Livet som en handelsplads gælder naturligvis også for medarbejderes egen arbejdskraft, som de klogeste kan sælge for højstbydende arbejdsgiver, der eksempelvis kunne hedde A. P. Møller-Mærsk. På det niveau hedder det hverken bestikkelse eller returkommission, men måske et beskedent bonusprogram så ni ledende medarbejdere har fået mulighed for at oprette egne selskaber og herigennem på favorable vilkår købe sig ind i nogle Mærsk-skibe til millionværdier.

Men det er vel kun rimeligt, at højt betroede medarbejdere ikke skal belaste bistandskontoret, blot fordi der kommer endnu en jydekræmmer ved navn Nils Smedegaard Andersen til at styre landets største butik. Han kommer fra Carlsberg, men ifølge Mærsk-formanden Michael Pram Rasmussen, så har øl og skibe en masse tilfælles.

Hvad det så kan være, skal man måske have sejlet med ”Vædderen” på en Galathea-ekspedition for at vide. Der var vist noget med nogle lyserøde elefanter, der havde sneget sig om bord.”

Og hvor har han da ret. Mange har i disse år har travlt med at slå på tromme for deres sociale ansvarlighed – eller Corporate Social Responsibility (CSR), som de kalder det i erhvervslivet.

Det er i de fleste tilfælde tomme ord. Og man kan da heller ikke helt undlade at spekulere lidt i, at når mange virksomheder har så travlt med at profilere deres CSR-programmer, så er det fordi det skal dække over de skinbarlige sandheder … der gemmer sig andetsteds!

Du kan læse hele Frits´ artikel her.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: