h1

Fremtidens ledelsesfilosofi

august 3, 2007

Et bud på fremtidens (sågar nutidens … måske endda alle tiders) ledelsesfilosofi må være Management by Illusions. Denne ledelsesfilosofi har en meget direkte kobling til begreber som storytelling og branding. Essensen i disse metoder er at puste en fortælling om en virksomhed og dens services/produkter op i skyerne, så priserne kan sættes i vejret … og aktiekurserne kan gå samme vej.

Ofte skaber disse metoder ikke reelle forbedringer eller forandringer. De opererer primært på det mentale niveau. De skaber forventninger. Eller med andre ord illusioner om at tingene er blevet bedre eller i gang med at blive det. Og deraf altså navnet Management by Illusions.

Lidt kynisk kunne man også kalde Management by Illusions for en ledelsestilgang, hvor den kloge snyder den mindre kloge. Og dermed er det i høj grad business as usual. Under alle omstændigheder er der nogle kapitalfonde – og ejermænd og regnedrenge bag disse selskaber – der i de senere år er blevet stenrige på at bedrive denne form for illusionsledelse; hvor de køber et selskab for så i løbet af få år/måneder at sælge det samme selskab videre med 50 eller 100 % fortjeneste og uden at have ændret en tøddel ved de fundamentale, reelle værdier i selskabet …

Den store positive samfundsnytte af Management by Illusions er i hvert fald svær at få øje på …

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: