h1

The dark side of capitalism – del 2

august 29, 2007

Ja, grådigheden og stupiditeten kender ingen grænser, når det handler om aflønning af topchefer og ikke mindst cheferne for de hedge fonde og kapitalfonde, der bl.a. køber gode, danske virksomheder op – og bagefter ødelægger dem i profittens og kapitalismens hellige navn.

CNN Money.com skriver i dag i artiklen – CEO pay: 364 times more than workers – at cheferne i kapital og hedge fundene i gennemsnit fik en løn på 657,5 millioner dollars (ca. 3,5 milliarder danske kroner) i 2006. Det er mere end 16.000 – sekstentusinde – gange gennemsnitlønnen for en fuldtidsarbejdende lønmodtager – og næsten 61 gange mere end det den gennemsnitlige topchef tjener.

Jeg efterlyser et normalt tænkende, velbegavet menneske, der kan forklare mig – og alle andre – hvor rationaliteten og fornuften er i denne slags vanvittige aflønninger.

Jeg ved godt, at jeg kommer til at vente i evighed … for der er ganske enkelt ikke nogen, der kan give en anstændig og sammenhængende argumentation herfor – medmindre man da sidder i tænketanken CEPOS … men nu efterlyser jeg jo altså en forklaring fra en nogenlunde velbegavet, reflekterende og blot tilnærmelsesvis socialt ansvarlig person.

Skriv et svar

