h1

Positiv, anerkendende træning (læring)

september 3, 2007

Fjord- og bæltcentret i Kerteminde bruger de udelukkende “positiv pædagogik”, når de træner deres sæler og marsvin. Filosofien er, at træneren ignorerer al uønsket adfærd – d.v.s. at han eller hun aldrig skælder ud på sælen eller marsvinet, hvis “dyret” ikke lige gør det, træneren havde håbet på. Træneren bliver aldrig sur eller negativ over for dyret, men forsøger uanset, hvad der sker at bevare en positiv, venlig og tillidsskabende adfærd. Træneren belønner derfor sælen eller marsvinet – typisk med en sild eller en anden godbid – hver eneste gang dyret gør noget godt (rigtigt).

Det er naturligvis en lidt mekanisk form for “reinforcement” pædagogik eller træning. Men metoden ser ud til at virke. Og det er ganske imponerende at se det tillidsforhold og den behagelige “organisationskultur”, der er bygget op imellem sæler, marsvin og trænere.

Man kan da heller ikke lade være med at tænke på, om det var muligt at overføre modellen til uddannelsessystemet. Og hvilket resultat ville der mon komme ud af det? Mon ikke både børn, unge og voksne ville lære mere – og turde lære flere vanskellige ting – hvis frygten for at få skæld ud og ikke få en god nok karakter blev elimineret?

“Appreciative Enquiry” – det man på dansk ofte kalder for anerkendende samtale, dialog eller indspørgen – er de seneste 10 år blevet en meget populær udviklingsmetodik herhjemme blandt fremsynede virksomheder og organisationer. Lad os håbe, at en afart i form af “appreciative learning” bredte sig til undervisnings- og uddannelsessystemet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: