h1

Danske Banks CSR-politik er forbilledlig … ???

september 25, 2007

Finansforbundets formand, Allan Bang, fremhæver med bla. nedenstående ord Danske Banks CSR-politik som et forbillede for andre finansielle virksomheder:

“Danske Bank tilkendegiver gennem sin CSR-politik, at virksomheden går op i medarbejdernes muligheder samt i det hele taget en ordentlig behandling af medarbejderne. Politikken indbefatter livslang læring, balancen mellem arbejde og fritid, ansvarlighed i forbindelse med organisationsændringer, ansættelse i henhold til overenskomst, samt rekruttering af kompetente ledere og medarbejdere.”

Der findes vist ikke mange virksomheder, der ikke ville kunne skrive under på, at de tilstræber at efterleve disse forhold.

Bør CSR ikke indeholde lidt mere end blot banaliteter og selvfølgeligheder? Hvis ovenstående er udtryk for overliggerens højde for de finansielle virksomheders CSR i Danmark, ja så “springer” de vist ikke opad men nedad.

I min optik skal en CSR-politik altså være betydeligt mere ambitiøs og meningsfuld, hvis den skal fremhæves eller ophøjes …

Hvad mener du?

Kilde: Ovennævnte citat er fra Euroinvestors nyhedsarkiv: Danske Bank/Finansforbundet: Forbilledlig CSR-politik

2 kommentarer

  1. Kommentar til Allan Bang’s indlæg om Danske Bank CSR Politik.
    Jeg savner nok i højere grad at Finansforbundets formand selv lancerer initiativer, der kan fremme hans medlemmers muligheder for at drøfte og diskutere hvordan fordelingen af medlemmernes værdiskabelse skal fordeles i fremtiden. Den financielle sektor er både innovativ og samfundsvæsentlig, men hvis branchen i fremtiden skal tiltrække nye dygtige medarbejdere {og dermed nye medlemmer til Allan Bang}, så skal branchen og dermed de enkelte banker også fremover via CSR politik formulere en mere værdifokuseret arbejdsmening, end blot at begejstre markedsanalytikerne og aktionærerne. Medarbejdere og fagforeningsmedlemmer vil fremover arbejde for andre mere holistiske perspektiver end rå egoistisk kapitalisme – den nye generation Y har i forvejen det hele og ikke mindst udsigten til at arve endnu mere. Så med andre ord – forbund såvel som virksomheder må alle sætte mere på spil.


  2. Tak for din kommentar.

    Der er mange rigitg gode vinkler og fine argumenter i den.

    Jeg glæder mig også til at se nogle CSR-politikker, der er andet end branding og iscenesættelse .. og som betyder, at der konkret iværskættes nogle socialt ansvarlige tiltag, som virksomheden ikke (nødvendigvis) tjener penge på eller gør den særlig populær hos aktionærerne.



Skriv et svar til Michael Havnstrup Bech Annuller svar