h1

Corporate Religion anno 2007 … med en lille sidedrejning

november 30, 2007

Jesper Kunde skrev en tankevækkende og provokerende bog med titlen Corporate Religion tilbage i 1997.

Der var mange fortalere for hans budskab om at brande virksomheder nærmest som en religion, hvor kunderne blev troende tilbedere og brugere. Naturligvis var der også mange, der ikke syntes om ideen. Og sådan vil (skal) det være med tanker helt ude på kanten …
Anyways, så er der i dag mange virksomheder, der praktiserer Corporate Religion – måske flettet ind i andre begreber som Storytelling og Oplevelsesøkonomi.

Det gør eksempelvis nogle belgiske munke, der producerer øllen: Westvleteren. En øl, der af mange eksperter anses for af være (blandt) verdens bedste. Munkene har skabt en helt speciel kult – en religion – omkring øllen og den måde, man køber den på. Øllen kan kun købes efter aftale. Det sker ved, at man ringer til munkenes “Beer Phone”. Desuden kan kunderne kun købe to kasser øl ad gangen.

Og det er altså kun ved at følge disse ritualer, man gør sig fortjent til at nyde dråberne …

Du kan læse mere om munkenes kultøl i blogindlægget: A religious devotion to an unlabeled beer.

PS:

Jesper Kundes rendyrkede Corporate Religion-tankegang handler i sidste ende om at tjene flest mulig penge til virksomheden.

Munkene bag Westvleteren-øllen har en helt anden filosofi, hvor det nok handler om at tjene penge, men kun sådan at de kan overleve og blive ved med at lave et produkt af maksimal kvalitet (og uden svinkeærinder).

Ville det ikke klæde flere virksomheder, organisationer og samfund at begynde at efterleve denne tankegang? Så var der måske en chance for at fremtidens generationer ikke drukner i miljø- og klimaproblemer.

Måske skulle vi indføre et fag i skole-systemet, der hedder: “Hvor lidt kan vi egentlig klare os med …?”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: