h1

Smid slipsedengserne ud Hr. Møller

januar 8, 2008

A. P. Møller (APM). En af Danmarks største og mest hæderkronede virksomheder er i krise. Det har den været længe. Men den slags tager tid at erkende (og opdage udenfor murene), når man er en lukket organisation, der har været vant til at kunne få det som man vil – og som jo stadigvæk har masser af penge på kistebunden.

Men den syvtakkede stjerne falmer. Kæmpen er faldet i søvn. Den er blevet for stor. For egenrådig. For dominerende. For selvfed. Organisationen er kort og godt gået bag af dansen.

Fire citater pinpointer – set udefra – APM´s problemer i en nøddeskal:

You don’t get better by being bigger. You get worse.”

— Dick Kovacevich, Weels Fargo & Company, bestyrelsesformand

“The adaptive capabilities of big corporations taken as a whole is problematic (read pathetic).”

— Tom Peters, forfatter, foredragsholder, konsulent og provokatør

“Today´s businesses, especially the large ones, simply will not survive in this period of rapid change and innovation unless they acquire entrepreneurial competence.”

— Peter F. Drucker, professor, forfatter og konsulent

“Small is the new BIG.”

— Seth Godin, forfatter, konsulent og innovatør

Indlæggets overskrift er altså en opfordring til APM om, at der skal nye boller på suppen.

Der skal mere mangfoldighed, færre slipseknuder og lidt mindre rettidig omhu til, hvis stjernen skal blive ved med at blinke til os – og det ønsker vi jo alle, at den skal.

Anbefalet læsestof:

En opfordring til alle – herunder også den relativt nye APM-boss, Nils Smedegaard, og The Grand Old Man Himself, Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller – der gerne vil opgradere deres innovative og iværsættende kompetencer, er at (gen)læse Peter F. Druckers bog: Innovation and Entrepreneurship.

Første udgave af bogen er godt nok skrevet helt tilbage i 1985, men bogen indeholder ikke desto mindre essensen i det at drive en innovatiov, eksisterende virksomhed eller bygge en helt ny “venture” op fra grunden.

2 kommentarer

  1. Men spørgsmålet er jo ikke bare om A.P Møller vil være i stand til at lukke op for entreprenører og innovatører – for det tror jeg egentlig nok de kan se behovet for.

    Spørgsmålet er jo også om innovatører og entreprenører kan overbevises om at A.P Møllers kultur som er så præget af respekt for minderne og historien – og konservatisme i ordets egentlige forstand kan tilbyde dem noget, de ikke kan få andre steder?

    Jeg er personligt ikke i tvivl om at sådan en mastodont kan lukke luften ud af selv den mest passionerede og forandringsparate entusiast 🙂


  2. Hej Trine-Maria

    Tak for din kommentar.

    Jeg er bestemt heller ikke sikker på, at et liv som “intrapreneur” hos APM vil være en dans på lyseblå roser.
    Det vil være en kæmpe udfordring for begge parter at få en sådan innovations- og nytænknings-vitaminindsprøjtning til at fungere.

    Men jeg håber da det lykkes for dem.

    Mit bud er, at vi vil se en række tiltag på området. De vil ske gradvist over de næste 5 år – og ikke primært af lyst, men mere af nød. I forlængelse heraf vil vi også se et noget mindre samlet APM, der ligesom andre mastodonter bliver nødt til at erkende, at der er grænser for, hvor stor en organisation kan blive … hvis den skal være både “efficient” og “effective”.

    Jeg håber derfor også, at man i APM-toppen er i gang med at nærlæse økonomen Joseph Schumpeters begreb “creative destruction” – ellers er der med garanti en masse asiatiske konkurrenter, der vil belære APM om begrebets betydning via konkrete tiltag i markedet i løbet af de næste par år.

    Under alle omstændigheder bliver det spændende at følge “slagets gang”.

    For “jorden er nu også blevet flad” for APM – som forfatteren Thomas L. Friedman ville sige/skrive.



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: