h1

Skab forandringslyst – fortæl gode (eller dårlige?) historier

januar 20, 2008

“The attractions of narrative are obvious. Storytelling is natural and easy and entertaining and energizing. Stories help us understand complexity. Stories can enhance or change perceptions. Stories are easy to remember. Stories are inherently non adversarial and non-hierarchical. They bypass normal defense mechanisms and engage our feelings.”

— Stephen Denning i bogen “The Springboard” (2000)

Storytelling er og har været omgivet af en masse hype og halleluja. Og der skal bestemt meget andet end gode historiefortællingsevner til at drive en succesfuld virksomhed.

Alligevel kan man ikke helt lade være med at blive lidt fascineret af de succeshistorier, der findes om effekten af storytelling.

Et af de mest kendte eksempler er nok, hvordan Stephen Denning ved hjælp af storytelling revitaliserede Verdensbanken – og dermed reddede en af verdens største, tungeste og mest forandringsmodvillige organisationer fra at lukke og slukke.

I disse så svære tider for en af Danmarks gamle, hæderkronede virksomheder , A.P. Møller-Mærsk (APM), kan man ikke lade være med at overveje, om det er en “ny” historie, der skal fortælles for at tilpasse virksomheden til den nye virkelighed.

Det er naturligvis en kæmpe udfordring. For der er der nogle stærke kerne-værdier i APM, som man ikke bare kan og heller ikke skal smide ud med badevandet.

Men en eller anden ny – eller måske endda en back-to-basics – historie skal der i hvert fald fortælles, hvis virksomheden skal bevare sin attraktive syvtakkede stjerne-profil …

Har du et bud på, hvad der kan eller burde gøres i APM, så skriv gerne lidt om det i en kommentar.

Litteratur om storytelling:

Her et link til en spændende lille artikel om storytelling: Happy Tales: The CEO as Storyteller. Artiklen er et resumé af en større artikel tidligere bragt i Harvard Business Review, Vol. 81, No. 6, June 2003.

Og her et link til en pdf-fil med et Working Paper: Fortællinger fremmer forståelsen – Storytelling i ledelse og virksomhedskommunikation – skrevet af Hanne Niss fra Copenhagen Business School

2 kommentarer

  1. Hej
    Jeg ser lidt anderledes på det. Der, hvor jeg ser et forskelligt udgangspunkt, er, at du refererer til et firma der hedder APM, men når vi snakker om storytelling, så er vi efter min opfattelse over i kulturens boldgade og der eksisterer dette firma ikke længere.
    APM kom i vanskeligheder – ligesom andre store danske virksomheder – da man købte og ville integrerede en anden virksomhed, P.O.Netloyd, der havde en helt anden kultur.
    APM måtte da sande, at ingegration ikke er noget man blot beslutter på direktionsgangene og så sker det fordi de juridiske definitioner er opfyldt.
    At ændre kultur sker ikke over natten, og når to forskellige kulturer skal smelte sammen, så sker der en magtkamp hvor mindst en af parterne – og sikkert begge – må ændre sin kultur, hvilket giver sig udslag i en kulturmagtkamp.
    Et lille eksempel er en kamp om den acceptable påklædning ,hvor der mørke jakkesæt var et symbol på høj moral hos det tidligere A.P.M, medens man havde en langt mere afslappet dresskode hos P.O.
    Hvis den tidligere A.P.M kultur skal gælde for hele den nuværende virksomhedskultur, så skal de gamle historier derfor genopfindes og genfortælles som fælles historier. Men ønsker man en ny fællesnævner for de to hidtidige kulturer, ,så skal der skabes nogle helt nye historier baseret på den – indtil nu – meget korte fælles historie med dens helte og skurke, succeser og fiaskoer.


  2. Tak for din kommentar og dine betragtninger.

    Er enig med dig i, at en stor del af udfordringen for APM netop ligger i, hvordan man får “smeltet” to forskellige organisationer/kulturer sammen – eller i hvert fald tilpasset dem til hinanden.

    Med de markante udskiftninger, der sker – senest lederudskiftningerne, der blev annonceret i dag, er det jo tydeligt, at der er en kultur eller “religions”-kamp i gang.

    Ja, måske er man i gang med at opbygge en helt “ny” kultur oven på den/de gamle – selv gamle Mærsk udtalte jo forleden, at der kunne være behov for ændringer og nytænkning i den måde, man gør tingene på.

    Så der skal fortælles en ny historie, selv om jeg nu alligevel tror lidt på, at der vil være værdier, historier og kulturelementer fra det gamle APM, som er værd at bære videre …
    (dog uden at have insider erfaring som du har …)

    Bliver under alle omstændigheder spændende at se, hvad det hele ender med.



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: