h1

Innovation versus renovation

januar 26, 2008

Innovation er hot. Mere end hot. Alle virksomheder – både i den private og offentlige sektor – vil gerne være innovative. Finde på nye ting, processer og procedurer. Og det skal vi være glade for.

I princippet i hvert fald. For al innovation er ikke nødvendigvis god, brugbar, relevant, meningsfuld innovation.

Gå for eksempel en tur i supermarkedet eller dit lokale indkøbscenter. Kig lidt på hylderne. Så kan vi vist hurtigt blive enige om, at mange af de ting, der findes af dippedutter, indpakninger og reklameslogans, nok er nye, men ikke nødvendigvis bidrager med særlig meget reel værdi.

Og hvad med innovationerne i den offentlige sektor. Mon ikke de fleste ældre hellere ville have tid til at snakke lidt mere med deres hjemmehjælper – fremfor at hjemmehjælperen skal bruge en masse tid på at udfylde kontrolskemaer “innoveret” i kvalitetsreformens navn.

Måske er det derfor ikke tilfældigt, at vi har et andet ord, der rimer lidt på innovation. Nemlig ordet renovation.

Renovation betyder sådan frit oversat “at smide i skraldespanden” – og i skraldespanden var der altså en del af nutidens såkaldte innovationer, der burde ende …

Pointe: Innovation og renovation bør gå hånd i hånd, så er der en større chance for, at vi får adskilt skidtet fra kanelen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: