h1

Hvo aldrig fejler, vil aldrig vinde

juni 11, 2008

“Failure is merely feedback that there is something
blocking the path of the emergence and expansion of
the greatest version of yourself.”

— Gina Mollicone-Long

Tænk hvis vi havde et skolesystem, hvor man var fløjtende ligeglade med karakterer – og det fejlfindings-mantra, der ligger bag denne middelalderligere evalueringsform.

Tænk hvis vi i stedet for havde et læringssystem, hvor man tilskyndede eleverne/de studerende til at gå helt ud over de vante rammer, at gå på rigtig opdagelse, og uden at de bagefter risikerede at få “karakter-smæk”, fordi lærerne/underviserne måske ikke helt forstod, hvad de unge mennesker havde gang i.

Mit bud er, at vi så ville udvikle et uddannelsessystem med en helt enorm innovativ kapacitet, uden snæversynethed og bedrevidenhed og hvor der var ganske få tabere, fordi alle bedre ville kunne finde rum og folde sig ud.

Vi ville dermed kunne bevæge os bort fra en forståelse af “begavelse” som noget, der kan (og skal) indfanges i firkantede evalueringstests og karakterskalaer.

Og det er på høje tid, vi tager dette spring. For rigide, ensporede og reduktionistiske klassificeringer af, hvad talent, evner, IQ, osv. er for noget, harmonerer ganske enkelt ikke med virkeligheden i den mangfoldige og globale verden, vi er – og bliver – en del af …

Nå, men hvad mener du?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: