h1

Forelæsningen burde afgå ved døden

januar 26, 2009

Det er stadig meget populært med traditionelle mega-forelæsninger på vore universiteter.

Lige så populært er det at invitere en eller anden såkaldt guru til en stor konference, hvor han eller hun så kan forelæse og fortælle hvordan man løser problem X eller Y eller Z – og bagefter indkassere et eksorbitant honorar.

Men hvorfor vi stadigvæk tror på disse undervisningsformer må stå hen i det uvisse. For faktum er nemlig, at vi kun “lærer” eller gemmer max. 5 % af det, vi hørte i talen/forelæsningen …

Omvendt så rodfæster vi 90 % af det stof (fag, færdighed), som vi selv underviser andre i, mens vi selv er i gang med at lære det samme stof …

I dette blog-indlæg kan du læse mere om nogle af de ting, vi burde justere på, hvis vi ønsker bedre læring her.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: