h1

Kommunikationsstrategi – Når Forsvaret angriber … og skyder sig selv i foden

september 22, 2009

Det danske forsvar må score dumpekarakter, når man udefra ser på dets håndtering af sagen omkring udgivelsen af Thomas Rathsacks bog ”Jæger – i krig med eliten”.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om bogen indeholder fortrolige oplysninger eller ej, men det er altså påfaldende, at man reagerer så sent med et ønske om forbud mod udgivelse af bogen, når man nu efter sigende i lang tid har været i dialog med forfatteren om netop bogens indhold. Rettidig omhu hedder det, når man forstår at håndtere sådanne sager proaktivt. Men det er åbenbart ikke et begreb, man kender eller forstår i Forsvaret …

Mørkemændene som Forsvaret sender på TV-skærmen, når de “dystre perspektiver” skal berettes, glimrer bestemt heller ikke i hverken troværdighed, åbenhed eller forståelig kommunikation … Det er muligt, at disse mænd har nogle store strategiske hjerner ud i militær-strategi, men høj IQ på dette faglige felt er altså ikke ensbetydende med, at man også har høj IQ – eller måske rettere SQ (social intelligens), når det handler om at komme ud over scenekanten …

Endelig … sådan spin-agtigt betraget, så er der næppe tvivl om, at det danske forsvar havde stået sig bedre ved at stikke piben ind i stedet for at gå så aggressivt i medierne omkring bogens “fortrolige indhold” og “landsforrædderiet”. Havde man holdt sin bøtte, var der næppe en eneste talebaner, der ville have hørt om bogen i dag. Men nu, på grund af det store medie- og retsmaskineri-cirkus, som Forsvaret har sat gang i, er der næppe den bandit i Afghanistan og andre steder, der ikke allerede har hørt om bogen eller har lagt en bestilling ind på den … Ergo – de hemmeligheder, der måtte være at finde i bogen, de er i hvert fald blevet hvermandseje på globalt plan …

Hvis Forsvarets strategi ( – omvendt ?!?!?!?!?) har været at få rettet fokus på nogle ting, så der tages fokus fra noget andet – og måske mere væsentligt (noget, der måske kunne være farligt for den danske regering) , som der de seneste dage, har været gisninger om i medierne, så er der (måske) tale om en nogenlunde gennemtænkt medie(spin)strategi. Men i så fald, må der stilles meget, meget store spørgsmålstegn ved den måde Forsvaret og regeringen agerer på ud fra etiske og moralske principper. I krig og kærlighed gælder alle kneb, siges det godt nok … men der må være grænser for både stupiditet, kynisme og umenneskelighed også i den danske andedam eller har Shakespeare mon ret: There is something rotten in the State of Denmark …

Konklusion: Forsvaret har handlet ualmindeligt kluntet, umodent og uprofesssionelt i kommunikationsmæssig henseende. Her inden for de seneste par uger, er det vel kun direktøren for VisitDenmark, Dorte Kiilerich, der når næsten op på højde med Forsvaret, når der tales om inkompetent kommunikation (og ja, her tænkes der naturligvis på sagen om VisitDenmarks falske “Karen”-video).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: