h1

CSR – Det reelle samfundsansvar klinger hult …

marts 10, 2010

DR1 magasinet Penge har her til aften haft fokus på CSR, virksomhedens samfundsansvar eller social ansvarlighed. Eller hvad pokker de smarte kommunikationsfolk nu har fundet på at kalde fænomenet.

I princippet er det jo godt, at virksomheder er blevet mere bevidste om, at de skal opføre sig ordentligt. Men når en masse virksomheder nu begynder at ville brande og markedsføre sig på at være socialt ansvarlige, så indrømmer de jo på en måde, at de ikke var etiske, pålidelige og ansvarlige før … .

Som jeg tidligere har været inde på på bloggen, så burde CSR være en banal selvfølge. Det burde ikke være noget veldrevne og redelige virksomheder behøver at hævde sig ved hjælp af. Og når de som Danske Bank gerne vil tjene penge på det, så hopper kæden helt af.

Det er muligt, at man kan tjene penge på CSR, men det må aldrig blive et decideret mål, for så får/har CSR ikke nogen reel mening eller dybde.

Desværre er det denne “kan-det-betale-sig” CSR, der er dominerende i dansk erhvervsliv. Og det er altså ikke specielt flatterende eller prisværdigt. At den danske regering med klods-major-ministeren, Brian Mikkelsen, i spidsen nu vil profilere Danmark og danske virksomheder på CSR i udlandet gør det i princippet bare endnu mere sørgeligt, patetisk og himmelråbende hjernedødt.

CSR burde i det lys måske være et akronym for Completely Stupid Reactions …

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: