h1

Drop karaktergivningen – endnu et godt argument

april 30, 2010

“My wife and I went to a [kindergarten] parent-teacher conference and were informed that our budding refrigerator artist, Christopher, would be receiving a grade of Unsatisfactory in art. We were shocked. How could any child—let alone our child—receive a poor grade in art at such a young age? His teacher informed us that he had refused to color within the lines, which was a state requirement for demonstrating ‘grade-level motor skills.’

— ” Jordan Ayan, AHA!

Tydeligere og bedre kan det ikke siges.

Det er ganske enkelt selvmodsigende at give karakterer – ikke mindst i fag, hvor der ikke findes et rigtigt  – læs firkantet – svar …

Hvis vi vil gerne gøre Danmark til et førende innovations- og iværksættersamfund, så nytter det ikke noget, at vi baserer motivationen (de-motivationen) på karakterer. Hvilken lærer i folkeskolen, handelsskolen eller handelshøjskolen kan eksempelvis give en retfærdig karakter i “personligt drive” – det vigtigste byggefundament for en god iværksætter? Det kan ingen. Og hvis vi forsøger, så risikerer vi at slå en masse potentielle iværksættere ihjel, alene fordi lærerne ikke forstod eller kunne sætte sig ind i pågældende elevs/studerendes tankeverden og inspirations-univers.

Hvis vi endelig skulle give karakterer, burde vi give alle 13 (12) eller hvad skalaen nu end går til i dag. Skolesystemerne burde være indrettet for at inspirere og ikke de-motivere “kunderne” … og så ville vi jo tilmed kunne blamere os som “verdensmestre i PISA-test” ……. 🙂🙂🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: